כָּל כְּבוֹדָּה | רעיה ברוקנטל
In All Her Glory | Raya Brukenthal

אוצרת: הדסה כהן Curator: Hadassa Cohen

העיקרון המנחה של הפסוק ”כָּל-כְּבוֹדָּה בַת-מֶלֶךְ פְּנִימָה מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב לְבוּשָׁהּ” (תהלים מ”ה) מורה כי כבודה של האישה היהודיה טמון בצניעותה. כמו תכשיט יקר־ערך שנשמר מן החוץ כך ייחודה של האישה בהיותה בת־מלך, ומעלתה בהתנערותה מן הראווה, ממותרות העולם, ובאימוץ תכונות אנטי-מטריאליסטיות לחיכה. בעבודת הווידאו ״כָּל כְּבוֹדָּה״, האמנית רעיה ברוקנטל עוסקת בהיבטים האסתטיים של היהדות האורתודוקסית בכלל וחסידות בעלז בפרט מתוך עמדה נשית, סקרנית ובלתי מתפשרת. היא פורמת בעדנה את החוט הדק שבין כיסוי והתגלות, ושואלת על הקשר שבין קדושה ופרקטיקה רוחנית לעונג אסתטי ועושר חומרי.

מאז נוסדה במאה ה-18 בעיירה האוקראינית בעלז, חסידות בעלז מתאפיינת בשפה חזותית השואבת השראה מסגנונות דקורטיביים אירופאים, בעיקרם מונרכים, הנוטים לעודפות ולפאר. לראייה, משמש ׳היכל בעלז׳ המונומנטלי בירושלים, בית המדרש ובית הכנסת המרכזי של חסידות בעלז, שמדמה את תוואי בית המקדש השני והמתהדר בתשע נברשות קריסטל מפוארות. 

עבודת הווידאו של ברוקנטל עוקבת אחר קבוצת תלמידות סמינר שמרכיבות נברשת גדולה המאזכרת את הנברשות שבהיכל בליבה של כיתת לימוד סטנדרטית למראה. עדשת המצלמה נעה פנימה והחוצה: היא עוברת מידיהן של הנערות שממיינות וממרקות בקפידה אל פנים סרעפת הנברשת, ויוצאת חזרה אל הקבוצה שחגה ושרה את המזמור ״מלכותך״ (תהילים קמ״ה). מיקומה האסטרטגי של עבודת הווידאו בקומה העליונה בנווה שכטר מייצר קו חיבור החוצה מרחב וזמן ומהדהד את קולות בית המדרש ובית הכנסת הסמוכים.

נקודת התצפית הטובה ביותר על הנברשות ב׳היכל בעלז׳ היא מעזרת נשים. בווידאו, ברוקנטל משילה את הסורגים ומפגישה בין שמיים וארץ. הנערות זוכות לקרבה יוצאת דופן עם הנברשת וחולקות עימה את צפונות ליבן, שלא נאמרות במילים. 

ברוקנטל הופכת את אותו היכל ארעי לזירה מלאת ניגודים שמבקשים להשלים זה עם זה. תנועותיהן של הנערות מרומזות, ספונות בקפלי החצאיות, קולן נעים ולא מתריס, אולם כוחן באחדותן. הגוף מקנה להן את היכולת לתבוע חזקה על המרחב, להתמסר לממדים הטקסיים של שירתן ולתעל את כוונותיהן דרך חגיגה של חומר ויופי. 

*****

העבודה הוצגה לראשונה בתערוכת היחיד ״שלום המלכות״ בסדנאות האמנים ירושלים במסגרת פסטיבל מנופים, ספטמבר 2016. אוצרת: סאלי הפטל.

The guiding principle behind the verse “The king’s daughter is all glorious within: her clothing is of wrought gold.” (Psalms 45, KJV) implies that a Jewish woman’s dignity resides in her modesty. Like a precious jewel kept from the outside world, a woman’s singularity lies in her being a king’s daughter, and her virtue—in shunning away from vanity and luxury and embracing anti-materialist qualities.  

In her video work In All Her Glory”, artist Raya Brukenthal addresses the aesthetic aspects of Orthodox Judaism in general and of the Belzer Hasidism in particular, from a feminine, curious, and uncompromising standpoint. Gently unraveling the fine thread between covering and revelation, asking how holiness and religious practice interact with aesthetic pleasure and material wealth.

Since its inception in the 18th century in the Ukrainian town of Belz, the Belzer Hasidic court has adopted a visual language inspired by decorative styles of European monarchies that manifest excess and splendor. One testament to this visual language is the monumental hall of the Belz Great Synagogue and Beth Midrash, the central synagogue of the Belzer community, which follows the layout of the Second Temple, adorned with nine magnificent crystal chandeliers.  

Brukenthal’s video piece follows a group of seminary students inside a standard-looking classroom, assembling a large chandelier reminiscent of those in the Belzer hall. The camera lens travels in and out: moving from the girls’ hands meticulously sorting and polishing the inside of the chandelier’s diaphragm, and then heading back outside to the group circling and singing the psalm “Your Kingdom” (Psalms 145). The video is strategically screened at the top floor of the Neve Shechter building, thereby drawing a connecting line across space and time, and echoing the voices coming from the nearby Beit Midrash and synagogue. 

The women’s gallery provides the best vantage point to observe the Belzer Hall chandeliers. In the video, Brukenthal sheds its bars, bringing heaven and earth together.  The girls get to experience an unusual proximity to the chandelier, sharing with it the unspoken secrets of their hearts.

Brukenthal turns this transitory hall into an arena full of contrasts seeking to complete each other. The girls’ movements are allusive, hidden in the folds of their skirts. Their voices are pleasant and compliant, but their strength is in their unity. Their bodies provide them with the ability to claim the space, to give in to the ritualistic aspects of their song, and to channel their intentions through a celebration of matter and beauty.

 

*****

The artwork was exhibited for the first time in Brukenthal‘s solo show “Welfare of the Monarchy” at The Artists’ Studios in Jerusalem, in the framework of Manofim festival, September 2016. Curator: Sally Haftel.

הסלון הוא חלל תצוגה המוקדש לעבודות לעבודות מולטימדיה של יוצרים ויוצרות החיים ופועלים מחוץ לישראל ונמצאים בדיאלוג עם גוף הידע היהודי.

The Salon is a gallery dedicated to multimedia works created by artists who live and work outside of Israel and maintain a dialogue with the corpus of Jewish knowledge.