ליאור גריידי

ביתלחם Betlehem بيتلحم

תערוכה מקורית של האמן ליאור גריידי עוסקת במוטיב ה”עזיבה/שיבה” המתרחשת במגילת רות ברגע שנעמי שבה הביתה לבית לחם ורות עוזבת את ביתה במואב ומגיעה כזרה ופליטה לבית חדש. בתערוכה זו הציג גריידי מיצב תלוי מקום הבוחן את סוגיית עזיבה/שיבה ברבדים שונים – אישי, פוליטי וארכיטקטוני מקומי. בחלל הגלריה הוצב שטיח מטופל וגזור באופן שמהדהד את קימרונות התקרה וגם מזכיר את עיטורי הפרחים של האריחים בחדר, חלל הגלריה הוא מבנה עות’מני שעליו נבנה בית טמפלרי וכיום מהווה את גלריה שכטר, השטיח בסגנון עות’מני הגזור בצורת פרחים, מזכיר את התושבים הראשונים של החלל מצד אחד וגם מתקשר אל קישוטי הפרחים באריחי המבנה. סוגיית העזיבה/שיבה, והמקום של הבית מעסיק את גריידי כאמן, במרכז החלל הוא מציב מערום רהיטים מביתו שלו ומתיק את החפצים מהמרחב הטבעי והתפקודי שלהן לחלל גלריה וכאן הם מתפקדים כשליחי הזיכרון.

ליאור גריידי הינו אמן רב תחומי המציג רבות בארץ ובחו”ל. כיום גריידי הינו ראש המחלקה לאמנות במכללת מנשר לאמנות.

אוצרת: שירה פרידמן

The first chapter of the Book of Ruth ends with the story of Naomi’s return from Moab to Bethlehem with her Moabite daughter-in-law, Ruth: “So Naomi returned, and Ruth the Moabite, her daughter-in-law, returned with her out of the country of Moab: and they came to Bethlehem in the beginning of the barley harvest” (Ruth 1, 22). This verse describes a moment of contrast in the lives of the two women: Naomi is returning to her home after living as a foreigner in Moab, whereas Ruth is leaving her home in Moab and entering the land of Israel as a foreigner. This point in time, the departure-return of Naomi and Ruth, is a turning point in the biblical narrative. This transformational moment is similarly captured in Leor Grady’s body of works, as made evident in the exhibition “Bethlehem.”
The moment of departure-return involves abandonment and leave-taking, as well as homecoming. Grady has created a site-specific installation, whose different layers attend to the range of meanings that converge at this point in time. He attends to the history of the gallery space and his own ongoing dialogue with the concept of home, as well as to the conflicted, contemporary city of Bethlehem.
Grady’s personal connection to the motif of departure/return is revealed at the center of the room, where he has piled up furniture transported from his apartment to the gallery. These items served him during a sojourn in the United States, and he brought them back to Israel when he decided to return home. They represent, for the artist, the difficult and charged process of leaving one home and establishing a new one.
Grady alludes to the city of Bethlehem mentioned in the book of Ruth by means of a photograph of the city, which is projected onto the gallery’s sandstone wall. The private home, the biblical home, and the political home are thus intertwined, reminding us that we are all charged with attending to the house, its residents, and the moments of entering and leaving it.

Curator: Shira Friedman

ללא כותרת (ביתלחם), 2019, הקרנת צילום

ללא כותרת (שטיח), 2019, טכניקה מעורבת

ללא כותרת (מעבר II), טכניקה מעורבת, 2019

ללא כותרת (באשר תלכי אלך), 2019, חוט זהב על פשתן

ללא כותרת (מזוזות), 2019, טכניקה מעורבת

ללא כותרת (ביתלחם), 2019, הקרנת צילום

צילומי הצבה: סימה לנדא