עֹנֶג רַבּוֹת | מיכל אופנהיים

16.9.22 - 1.7

אירוע פתיחה: 14.7.22 19:00

בין אם בדיבור, בשירה, בקריאה או בלחישה, בתרועות רמות או במקצבים קבועים, בניענוע גוף ורקיעות רגליים, בכוונת לב אילמת או בדקלום ספונטני – התפילה היא בבסיסה התנהגות אנושית קולקטיבית ומבוססת גוף. פעולת התפילה, כאשר היא מתבצעת ברבים, מסמנת מרחב משותף שבו נשזרים רחשי ליבם ומשאלותיהם של המשתתפים, ככוח תודעתי המניע את כוונותם.

בצורותיו השונות, בית התפילה הוא מרחב ההתרחשות לאותה פעולה שיתופית. גבולותיו – גשמיים או מטפיזיים כאחד – משמשים כמכל וכמגבר אדריכלי המתעל את תצרף תודעתם של המתכנסים בו ומשקף את עולמם הערכי, החברתי והארגוני.

המוזיקאית ואמנית הקול מיכל אופנהיים יוצרת וחוקרת בעבודתה מודלים השתתפותיים של שירת מקהלה. ביצירתה הנוכחית היא ניגשת אל המבנה הגופני והשפתי המרכיב את התפילה, אל הארכיטקטורה הקולית של בית התפילה ואל מקומה של החזנות הנשית בתוכו. כחלק ממהלך היצירה, חברה אופנהיים אל שליחות ציבור, רבות וחזניות מרחבי הארץ. אלה נשים ששליחותן הינה קהילתית, דתית ופמיניסטית גם יחד, אשר עמדתן מאתגרת את התפיסה המקובלת של עולמן האישי בחיק המשפחה, ומעצבת אותה מחדש באופן אקטיביסטי, ציבורי ופוליטי בחיק הקהילה.

בלב התערוכה יצירה מוזיקלית שאופנהיים הלחינה: פיוט תפילה עכשווי המוקדש לארבע נשים מקראיות: חוה, מרים, רות וחמוטל, המשמשות לה מודל ומקור השראה. לביצוע הפיוט, שעליו הולבשו מערכת טעמי המקרא, הוזמן מניין של עשר נשים מובילות תפילה המשקפות ערב רב של קולות, זהויות, זרמים ומקורות מוזיקליים. אופנהיים ניגשת בעבודתה לשאלות העולות מהמפגש עם קבוצת נושאות התפילה, אל התהיות הנובעות מהיחסים המורכבים בין גוף התפילה לגוף האישה המבצעת אותו, ואל יחסי הכוחות שבין ריכוז, כוונה, התעלות רוחנית ועונג, שהם חלק מחווית מובילת התפילה.

חלל התערוכה תוכנן להתכתב עם העקרונות המבניים של בתי כנסת וכרפלקציה עיצובית על הקשר שלהם אל גוף המתפלל.ת: תיבת החזנ.ית, שממנה נשמעות קולותיהן של מובילות התפילה; ספסלי הישיבה של הקהל, שנבנו לישיבה עם רגליים נוגעות באדמה מתוך מחשבה על חיבור בין גוף ונפש. היצירה המוזיקלית עצמה עוצבה כפרטיטורה הקריאה לכול, מאפשרת השתתפות פעילה של המאזינ.ה, ומזמינה אותו או אותה להצטרף בשירה ולנוע בין תפקיד מובילת התפילה לציבור העונה לה.

“ענג רבות” הוא ניסיון לרשום בצליל ובצורה את תווי המתאר של בית תפילה עתידי, שבו אנו כא.נשים מוזמנות ומוזמנים להתכנס בפעולה המופשטת של תפילה אנושית. זוהי הצצה אל מקום שטרם הומצא – מרחב קולי השתתפותי שאינו סובב סביב מרכז אחד, אלא מובל בידי קולות הרבות. היכל הדהוד לאלה המעזות להישמע ולהוביל בקול תפילתן.

פיוט “אמי רבתני”
מילים וקומפוזיציה: מיכל אופנהיים

הלבשת לחנים וטעמים: הילה כהן צ’סלה

מבצעות: ליאורה אזרחי ורד, עדן ארזי, שני בן אור, הילה כהן צ’סלה, יהלה לחמיש, סופי צדקה, דפנה רוזנברג, רומינה רייסין וענת שרבט

 

Whether spoken, sung, read or whispered, in loud cries or in a fixed rhythm, with a waving body and stomping feet, in mute intention or spontaneous recitation – At its core, prayer is a collective, body-centered human behavior. The act of prayer, when performed in congregation, indicates a shared space in which the whispers of participants’ hearts and deepest wishes are woven together, as a power of consciousness driving their intentions forward.

A house of worship, in its various forms, provides space for this collective action. Its borders – both the physical and metaphysical  – are utilized as a vessel and architectural amplifier, directing the connected consciousnesses of those gathered within, reflecting the realm of their values, and their social, organizational world.

Musician and vocal artist Michal Oppenheim’s work researches and creates parcipatory models of choral singing. In her latest piece she approaches the physical and lingual structure of prayer, as well as the acoustic architecture characterizing houses of worship – focusing on the role of female prayer-leading and cantorship within it.

As part of the creative process, Oppenheim joined forces with female cantors, rabbis and congregation leaders from all over the country – women whose vocation combines community, religion and feminism. Their views and actions challenge the widely accepted perceptions of their personal world and realm of family, redefining it in an activist, public and political fashion – in the midst of their communities.

At the heart of the exhibition stands a musical composition created by Oppenheim – A contemporary prayer dedicated to four female biblical figures: Eve, Miriam, Ruth and Hamutal – who serve as models and sources of inspiration. To perform the piece, which was fitted with a system of biblical tropes, a ‘minyan’ of ten prayer-leading women was invited, reflecting a wide range of voices, identities, religious factions, and musical backgrounds. Oppenheim’s work addresses questions that rose from the encounter with this group; the considerations stemming from the complicated relationship between the body of prayer and the bodies of women performing it; the balance of power between concentration, intention, spiritual elevation and pleasure, which are all part of the cantor’s experience.

The exhibition space was designed to correspond with the structural principles of synagogues, and reflect the connection to the praying body: The cantor’s podium, from which the leaders’ voices can be heard; the pews, which seat listeners with their feet touching the floor – illustrating the connection between body and spirit. The musical piece itself was created to be accessible to all, allowing active participation by the audience, and inviting them to join in, traversing the line between the role of prayer leader and responding congregation.

Oneg Rabot is an attempt to sketch the outline of a future house of worship in sound and form, where we as people are invited to gather in the abstract act of human prayer. It is a peek into a place not yet created – a vocal, parcipatory, interactive space that does not revolve around one single center, but is rather led by the voices of many. It is an echo chamber for those who dare to be heard and lead with the sound of their prayer.

על האמנית

מיכל אופנהיים היא מלחינה, אמנית קול ויוצרת בשדה פרפורמנטיבי רחב, שבמרכזו ניצבת חקירה קולית. ביצירתה היא עוסקת בשאלה מאין מגיע הקול באופן תרבותי, פרפורמטיבי ורוחי ומהן השלכותיו על תהליך היצירה. ביצירתה היא משלבת בין מתודות קוליות נסיוניות לפרקטיקות העושות שימוש במוזיקה ככלי לשינוי תודעה. יצירותיה זוכות לשבחים, והוצגו בין היתר בפסטיבל ישראל, פסטיבל מקודשת, פסטיבל צוללן למחול, וכן במוזיאונים ומרכזי אמנות שונים כמו מוזיאון פתח תקוה והמרכז לאמנות דיגיטלית. לצד עיסוקה כיוצרת, אופנהיים מלמדת שחקנים, רקדנים, זמרים ואמנים. לימדה ומלמדת בין היתר בחוג לתיאטרון באוניברסיטת ת”א, במדרשה, בחוג לכוריאוגרפיה באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, ובמרכז כלים לכוריאוגרפיה. כמו כן, היא מכהנת כראש מסלול המוסיקה של ארט טים (לשעבר מתא”ן) – תכנית מצוינות לבני נוער בתחומי האמנויות.